Styl życia

RMPB – dlaczego warto zatroszczyć się o swój brzuch?

Niemal wszystkie kobiety w ciąży doświadczają rozejścia mięśnia prostego brzucha (RMPB). Większość nigdy o nim nie słyszała. Na szczęście to się powoli zmienia, bo problem jest poważny i wreszcie ktoś zaczął o tym głośno mówić. Udało się nam porozmawiać z Karoliną Jasińską – fizjoterapeutą uroginekologicznym.

Karolina jest mamą, żoną i fizjoterapeutką, która ukończyła Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Poszerzała swoją wiedzę na Uniwersytecie Śląskim oraz studiach podyplomowych i różnego rodzaju szkoleniach. Dwa i pół roku pracowała w przychodni myślenickiej z pacjentami ortopedycznymi, reumatologicznymi, neurologicznymi.  Podczas „pracy jej marzeń” zaszła w ciążę.

W tym czasie moje ciało zaczęło trochę inaczej funkcjonować i nie potrafiłam sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak jest. Bardzo źle się czułam. Denerwowało mnie to, że większość osób bagatelizowała ten problem, mówili, że tak ma być i muszę to wytrzymać. Jestem przekorna z natury, dlatego zaczęłam szukać rozwiązań i nagle okazało się, że większość kobiet ma podobne trudności i one tak po prostu z tym funkcjonują – a ja szukając odpowiedzi na moje pytania dowiedziałam się, że tak wcale nie musi być.

Z uwagi na dwójkę maleńkich dzieci i związane z tym ograniczenia czasowe, Karolina nie mogła wrócić do swojej poprzedniej pracy, dlatego zajęła się fizjoterapią uroginekologiczną. Ukończyła wiele szkoleń związanych z tą dziedziną i niebawem rozpocznie również kurs w Polskim Towarzystwie Uroginekologicznym.

To nie mój brzuch…

Oczywistym jest fakt, że zmiany w ciele kobiety po ciąży są nieuniknione i trwałe. To głównie brzuch jest źródłem największych kompleksów. Skóra w tym obszarze jest bardzo podatna na zmiany wagi, czy nasze błędy żywieniowe. Tworzą się rozstępy, skóra jest luźniejsza. Po porodzie ten temat jest traktowany jako codzienność, dlatego dość powszechne jest bagatelizowanie problemu z mięśniami. Kobiety zwykle słyszą, że wszystko wróci do normy wraz ze spadkiem wagi. Niestety takie postrzeganie jest przejawem niewiedzy lub nawet lekceważenia przez otoczenie.

Nadmiar skóry i słabe mięśnie po ciąży nie są problemem wyłącznie kobiet otyłych. Wiele zależy od tego jak radzimy sobie z ciężarem, który nosimy podczas ciąży: aktywność fizyczna, siedzenie, sposób poruszania się, wstawanie z łóżka czy też właściwe kaszlenie lub kichanie – wszystko ma znaczenie.

Tryb życia kobiet przez lata bardzo się zmienił, są mniej aktywne fizycznie. Kiedyś kobiety miały silniejsze organizmy, nie prowadziły siedzącego trybu życia. Teraz są po prostu słabe.

Czym jest RMPB?

Rozejście mięśnia prostego brzucha to nienaturalny dystans pomiędzy prawą i lewą stroną mięśnia prostego w stosunku do środka przedniej ściany brzucha.
Objawem takiej dysfunkcji jest to, że brzuch nie chce się zmniejszać, jest duży wręcz „żabi”.

Panie mają wrażenie, że to nie jest ich brzuch. Nie wiedzą co się dzieje, bo wykonują masę różnych ćwiczeń i nic nie pomaga.

W okolicy kresy białej kobiety czują ból, pieczenie, dyskomfort. Kresa biała, czyli łącznik między lewym i prawym mięśniem prostym brzucha, jest jednym ze słabszych miejsc ściany brzucha. W tym obszarze często dochodzi choćby do powstawania przepuklin.

Nie ukrywam, że większość pań przychodzi do mnie ze względów estetycznych. Natomiast jeśli chodzi o kwestię zdrowia to rozszerzona kresa biała wymaga wzmocnienia. Niepołączone krawędzie mięśnia prostego brzucha mają tendencje do pęknięć i uszkodzeń, a wtedy mówimy już o przepuklinie brzusznej bądź pępkowej. Często takie urazy wymagają operacji.

Rozejście po 34. tygodniu jest czymś normalnym i jest związane z intensywnie rosnącym dzieckiem. Problem pojawia się wówczas, gdy mięśnie rozchodzą się przedwcześnie lub gdy rozejście nie ustępuje po porodzie.

Jak sprawdzić, czy mam RMPB?

Ważne jest, żeby każda kobieta do dwóch tygodni po porodzie zbadała mięsień prosty przy pomocy bardzo łatwego testu. „Leżysz sobie płasko, pochylasz głowę tak, żeby broda była skierowana do klatki piersiowej i sprawdzasz, ile palców wchodzi między rozsunięte brzegi mięśni. Uważa się, że norma po dwóch ciążach to półtora, dwa palce w rozluźnieniu. Jeśli do dwóch tygodni ten mięsień się nie zejdzie to jest to dysfunkcja brzucha.”

Konsekwencje RMPB

Jedną z poważniejszych konsekwencji rozejścia mięśni prostych brzucha jest równoczesne osłabienie mięśni dna miednicy, co powoduje między innymi problemy z nietrzymaniem moczu.
Wysiłkowe nietrzymanie moczu ma 4 stopnie.

  • Podczas wysiłku, zwiększonego ciśnienia w jamie brzusznej
  • Podczas zwiększonego ruchu
  • Podczas ćwiczeń fizycznych
  • Bezwiedne oddawanie moczu

„Te przykre dolegliwości podlegają całkowitej rehabilitacji, a im wcześniej dostrzeżone tym szybsze efekty leczenia.”

Profilaktyka

Bardzo ważną rzeczą podczas ciąży jest ruch, który powoduje, że kobieta znacznie łatwiej adaptuje się do zmian zachodzących w jej ciele. „Istotne są ćwiczenia dna miednicy, które są profilaktyką do tego, co może dziać się potem. Świadomość prawidłowej postawy ciała, prawidłowe kichnięcie, sposób schylania się, wstawanie z łóżka, te banalne rzeczy odgrywają niesamowicie istotną role w codziennym funkcjonowaniu naszego brzucha, dna miednicy oraz kręgosłupa”. Kobieta musi zadbać o ruch w czasie ciąży nawet wtedy, gdy jest zagrożona. Im mniej ruchu podczas jej trwania tym gorzej kobiecie jest się zregenerować po porodzie.

„Z kobietą w ciąży pracuje się z ogromną uwagą, atencją, przy pomocy metod osteopatycznych przez wykwalifikowane osoby znające ten temat.”

Karolina przestrzega przed nieautoryzowanymi ćwiczeniami z Internetu, które są promowane przez różne celebrytki, a są bardzo niebezpieczne i mogą wyrządzić nam ogromną krzywdę, jak na przykład rozejście się kresy białej. Wszelkie ćwiczenia podczas ciąży powinny być konsultowane z fizjoterapeutą, ludźmi do tego odpowiednio przygotowanymi.
„Kobieta po porodzie naturalnym może ćwiczyć już 12 godzin po, a po cesarskim cięciu 24 godziny, wykonując bardzo proste ćwiczenia jak: ćwiczenia dna miednicy, podstawowy pilates, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia delikatnie rozciągające, prawidłowa pionizacja.”

Największym marzeniem Karoliny jest, żeby to co robi stało się standardem medycznym.

Na co dzień możecie ją spotkać w przychodni „Meavita” w Krakowie oraz w jej gabinecie „Zdrowa Ja” w Myślenicach. Podczas zajęć grupowych, które prowadzi w szkole rodzenia Wioli Stręk uczy kobiety prawidłowego oddechu porodowego, realizuje ćwiczenia ruchowe przygotowujące do porodu, a także rozmawia z nimi na temat tego, co będzie się działo podczas porodu i jak mają sobie z tym radzić.

Marcelina Kłeczek
Pochodzi z Krakowa, tytuł magistra zdobyła na Uniwersytecie Pedagogicznym, czynny nauczyciel wciąż poszerzający swoją wiedzę w zakresie psychologii i terapii dzieci i młodzieży. Inspiruje ją natura, jest miłośniczką ogrodów i lasów w słoiku. Rozwija swoje pasje poprzez udział w licznych warsztatach i szkoleniach. Nadmiaru energii pozbywa się na treningach crossfit. W wolnych chwilach tworzy makramy, spaceruje po Beskidach i słucha starych winyli.